Kullkörd?

För några dagar sen satt jag och kollade igenom Bohusläningen som är vår lokala tidning. Oftast läser jag bara serierna men ibland läser jag en spalt där dom har urklipp ur tidningen från 10, 25, 50, 75 (om jag minns rätt) och 100 år sedan.

På delen 100år sedan stod detta...

Inte den bästa bilden men ni ser att det är gammal svenska. Texten är från 1912.

När jag läst ungefär hälften kommer det lite mer intressanta.

 

Det står alltså "En annan person dömdes att för ovarsam framfart å Västerlånggatan, därvid han kullkört en gosse, böta likadeles 10 kronor.". Det är här det roliga kommer. Orden "kullkört en gosse" tycker jag är otroligt kul så nu vet ni de!

 


 

Nu ska jag sova. Imorgon bär det av till läkaren och sjukgymnast. Weeii!

 

NATTI!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback